2014. május 6., kedd

Kenyér szakajtóban

Ma kenyeret sütöttem, ez nem különleges dolog, mert aki ismer tudja, hogy nálunk rendszerint én sütöm a kenyeret, de ez a mostani mégis különleges. Ami miatt más az a szakajtó. Múlt héten meglátogattam a nagynénémet (Anyukám nővére) Manci nénit, és a régi dolgokról beszélgettünk, köztük a Nagyapámról, hogy Ő sok kosarat, kast, garabót és szakajtót készített. Sajnálkoztam, hogy nincs már belőlük. Erre Manci néném kiszaladt és behozott két szakajtót amit még a Papa készített. Nagyon megörültem, és hát persze, hogy elkunyiztam :) Nem tudom hány éves lehet, de ha azt nézem, hogy a Papa 1986- ban halt meg akkor nem egy mai csirke. Köszönöm szépen ezúton is Manci néni! Szépen rendbe tettem (vagyis a férjem) és ma ebben kelt a kenyerünk. Nagyon jó érzéssel tölt el, hogy ez a szakajtó valamikor a Nagyapám keze által készült. és ma én keleszthettem benne kenyeret. Ilyen még például az anyukám tortatálja is, amit nemrég találtam meg. Ha arra teszem a gyerekek tortáját egy kicsit olyan érzés, mintha Ő is ott lenne. :)

A szakajtó :)


A recept pedig a következő:

Hozzávalók: 60 dkg fehér liszt bl 55
                    10 dkg tk tönköly liszt
                     25 dkg öregtészta
                     2 dkg friss élesztő
                     1 csapott ek só
                     4 dkg vaj (nálam most házi)
                     3 ek burgonya pehely
                      kb 3 dl víz

Lisztet tálba szitáltam és a többi hozzávalót is beletettem a víz kivételével. A víz fokozatos hozzáadásával egy rugalmas, közepesen kemény tésztát dagasztottam. A vízre azért írtam körülbelüli mennyiséget, mert minden liszt más, ezért lehet kicsit több vagy kevesebb is elég. Szerintem lehet érezni. A dagasztás után tálba tettem kelni 55-60 percre, félidőben egyszer átgyúrtam. Ezután cipót formáztam és a Nagyapám által készített szakajtót kibéleltem konyharuhával, meghintettem lisztel és a cipómat varrattal felfelé beletettem kelni szintén 55- 60 percre. A sütőt előmelegítettem 230 fokra, a kenyérkémet óvatosan átfordítottam, bemetszettem, lefújtam vízzel és egy fém tállal leborítottam és a forró sütőbe toltam. Így sült 30 percet, majd levettem a tálat a hőfokot visszavettem 180 fokra és még sütöttem 20 percet. Rácsra tettem hűlni. Szerintem gyönyörű lett.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése